Südamekool kui mõistujutt
Tõnu Lehtsaare hiljuti ilmunud raamat „Südamekool“ on omanäoline teos. On
see allegooria? On see traktaat südame kui usulis-eetilise keskme kohta? On see
pihtimus? On see mõistukõneline manifest? Ilmselt kõike seda ja veel midagi.
Mõistujutt on see tõesti. Ja südamest on see kirjutatud: südame põhjast ja
südame üle.

Minategelane astub südamekooli, et leida oma südame nimi.
Selle kooli õpilased käituvad erinevalt: mõni loob pea peale pööratud
tegelikkust, istutades porgandeid latvapidi peenrasse, teine järgib
koolijuhataja korraldusi, kõndides järjekindlalt mööda mõttelisi pargiradu,
ehkki teised on tallanud siseõue juba ammu tolmuseks kõnnumaaks. On neidki, kes
ei ole mingist südamekoolist ülepea huvitatud: „Näiteks paljud minu tuttavad
leidsid, et nende jaoks on südamekool tarbetu, nemad saavad endaga ise hakkama.
Võibolla neid ei huvitanudki see, kes nad on. Inimestel on ju muudki teha, kui
iseendas kaevata ja oma südant otsida.“
Raamatu keskne tegelaskuju leiab hingesugulase kalamehes,
kes ei karda jääda omaette. See, kes tahab leida oma südant, peab julgema
vaikuses oma südame põhja vaadata. Kalamees: „Sina oled otsija, kes teab, mida
otsib, kuid ei tea, kuidas seda teha. Mina oskan üksinda olla ja seepärast
tõmbab sind minu poole.“ Kalamehe kirjutatud traktaat võiks olla aluseks
kalastamise filosoofia väljaarendamiseks. „Kui on võimalik kalale minna, siis
tuleb seda teha. Pärastine kahetsus ei heasta käestlastud võimalust.“ Olen
kuulnud jooksmise filosoofiast, miks siis mitte kalastamise filosoofia!?
Raamatu teevad nauditavaks aforismilaadsed ütlemised ja
sõnamängud. Need annavad muidu tõsisele raamatule juurde kergust, õhulisust ja
mitmetasandilisust. Vahest isegi võimendavad autori sõnumit. Näiteks: „Astusin
kööki ja esimene, mida ma nägi, oli suur loosung seinal: „Hoia oma südant supi
sisse sattumast!“
Lugeja aimab, et mõni taustategelane on tegelikult
võtmetähtis. Näiteks koolijuhataja, kelle kohta öeldakse tähendamissõnade
stiilis: „Sain teada, et koolijuhataja viibib juba mõnda aega eemal.
Lahkumisel, mille täpset aega ei nimetatud, olla ta seadnud mõned reeglid, mida
ta palus järgida. Ta olla lubanud tagasi tulla, kuid millal, seda polevat ta
täpselt öelnud.“ Tähendamissõnadega on nii, et neid ei tohi teiste tarvis
liiga detailselt ära seletada. Aga seda olulisem on lugeda teksti nii, et
tähendus enda jaoks selgemaks saab. Lugeda südamega, mitte ainult silmadega.
3 Comments:
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
By
Tõnis, at pühapäev, jaanuar 06, 2013
Lugenud seda kokkuvõtet, siis tundub nagu paljusid taustategelasi on võimalik seostada Ristikivi "Hingede öö" tegelastega. Just kui peategelase ümber on tegelaskujud, kes kõik on teinud ühe seitsmest "surmapatust", kuid lugejale jäävad need tegelased meelde kui inimlikkust õhkavad ebatäiuslikud olendid. Samas me kõik tunneme neile kaasa ja võib-olla osa meist isegi suhestub nende tegelastega. Igatahes, kui sul, Toivo, see raamat kodus olemas on, siis võid laenata.
By
Tõnis, at pühapäev, jaanuar 06, 2013
Jah, "Hingede öö" on mul olemas. Vahest on see natuke keerulisema tekstuuriga kui "Südamekool". Ristikivi on, kuidas öelda, eksistentsialistlikum...
By
toivopilli, at pühapäev, jaanuar 06, 2013
Postita kommentaar
<< Home